Význam vzdelávania v štvrtej priemyselnej revolúcii
Témou komárňanských pedagogických dní, ktoré organizoval Zväz maďarských pedagógov na Slovensku, bolo inovácia a digitalizácia v XXI. storočí. Na odbornom stretnutí odzneli prednášky Szilárda Molnára a Adama Szilágyiho, pracovníkov Digitálno-pedagogického metodologického strediska v Budapešti. Prednášky sa týkali vzťahu štvrtej priemyselnej revolúcie a profesie pedagógov. Zavedenie tzv. Priemyselu 4.0 – mechanizácia, moderná výroba, robotizácia a automatizácia, znamenalo významný vývoj v priemyslu. V dnešných časoch si uvedomujeme tú zmenu najmä pri inteligentných strojoch. Priemyselná revolúcia neznamená iba zmenu výrobných technológií, ale ovplyvňuje celú spoločnosť. Zavedenie robotoch a inteligentných strojov ohrozuje pracovníkov manuálnych prác. Táto zmena však nezaobíde ani pracovníkov, ktorí vykonávajú duševnú činnosť a majú vyššie vzdelanie. Jednou z možností je aj fakt, že umelá inteligencia si môže prebrať rolu pedagógov v oblasti vzdelávania. V dnešných časoch už poznáme mnoho počítačových programov, pomocou ktorých si študenti samostatne môžu osvojiť a nacvičovať nové učivo. Neustále prebiehajú pokusy na vytvorenie takých inteligentných vzdelávacích programov, ktoré by boli schopné adekvátne odpovedať na otázky študentov. Spomínané programy by sprostredkúvali poznatky a vedomosti osobitne, jedinečne a svojským tempom každému študentovi. Samozrejme tieto aplikácie nebudú aplikované a zavedené už v budúcom školskom roku, ale na zmeny priemyselnej revolúcie musíme reagovať už teraz. Prvým krokom by bolo rozvíjanie digitálnych a počítačových kompetencií žiakov, čo nás môže pripraviť na používanie technológií budúcnosti. Peter Takács, učiteľ informatiky
« späť
×
|